Dočasné omezení provozu infolinky

Vážení klienti. S ohledem na vládní opatření proti šíření nemoci Covid-19 a naši dobrovolnou pomoc hygienickým stanicím při trasování kontaktů, došlo k dočasnému omezení provozu infolinky. Obracejte se na nás prosím pouze v pracovní dny od 8 do 17 hodin. Děkujeme za pochopení.

Novinky

Velikonoční koleda Čechomoru pro Senior telefon ŽIVOTa 90

28.4.2020

Přečtěte si rozhovor s vedoucím projektu Františkem Horákem.

František Horák

Ty nejlepší nápady vznikají náhodou. A nejinak tomu bylo i u benefičního koncertu Čechomoru, který se odehrál prostřednictvím online vysílání na MALL.TV pro Linku důvěry Senior telefon. S nápadem přišla samotná kapela, která během svých koncertů pomáhá organizaci Pomocné tlapky. V této výjimečné situaci se Čechomor ve spolupráci s Nadací Kooperativy a podporou Pomocných tlapek rozhodl zahrát pro projekt, který pomáhá té nejohroženější skupině obyvatel – seniorům.

Celý koncert se podařilo připravit a zrealizovat během devíti dnů a stojí za ním tým Čechomoru, Nadace Kooperativy, marketingovému týmu Kooperativy, ŽIVOTa 90 a samozřejmě i internetové televize MALL.TV a Donio.cz. To vše se neobešlo bez drobných zaškobrtnutí a vypjatých situací během samotných příprav v barrandovském studiu, které probíhaly už rána. Důležité ale je, že koncert udělal radost 90 tisícům diváků, díky nimž se podařilo vybrat celkem 115 030 Kč, které Nadace Kooperativy zdvojnásobila.

A abychom vám mohli lépe přiblížit projekt, který jsme podpořili, zeptali jsme se na několik otázek Františka Horáka, vedoucího projektu Senior telefonu ŽIVOT 90.

 

Linka důvěry Senior telefon funguje už od roku 1992. Letos hraje v době koronavirové epidemii důležitou roli. Jak a pro koho Senior telefon funguje?

Senior telefon je určen pro seniory, kteří se ocitli v tíživé situaci nebo životní nepohodě a potřebují radu, podporu a pomoc a také pro lidi, kteří o ně pečují.

 

Jaké předpoklady k práci musí mít konzultant na Senior telefonu?

Předpoklady pro tuto práci bychom mohli rozdělit na kvalifikační a osobnostní požadavky. Mezi kvalifikační patří úplné středoškolské vzdělání, trestní bezúhonnost, uživatelská znalost PC a především akreditovaný výcvik TKI (telefonické krizové intervence), nebo KKI (kompletní krizové intervence, tedy jak telefonické, tak tváří v tvář). K tomu dále vyžadujeme vzdělání dle zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb., protože se jedná o registrovanou sociální službu. Dále nás zajímají zkušenosti z oblasti seniorské tématiky, nebo motivace se seniory pracovat.

Mezi osobnostní požadavky zařazujeme především stresovou odolnost, empatii, spolehlivost, ochotu týmově spolupracovat, flexibilitu v rámci přidělených služeb, sebereflexi své práce, ochotu pracovat pod intervizí a supervizí, ochotu se dále vzdělávat.

 

Co vás nejvíce překvapilo v této koronavirové krizi?

Nevím, jestli úplně překvapilo, ale narůst informačních hovorů byl opravdu veliký (trojnásobek vůči normálu). Klienti se ptají na různé otázky ohledně onemocnění COVID-19, ptají se, jak zařídit různé záležitosti počínaje nákupem, poštou, léky, ale i jak vybrat, zařídit sociální příspěvky, nebo sehnat pobytovou sociální službu.

Krize ukazuje, že se v těchto momentech jeví jako „akčnější“ ženy, které aktivně pomoc hledají, nebo shánějí potřebné informace. Jejich volání na linku je poměrově výrazně vyšší než v předchozích dvou měsících, kdy poměr mužů a žen byl velmi vyrovnaný. Dále se na linku odvažují volat i starší klienti. Z dostupných informací přímo od klientů je zvýšení průměrného věku volání na linku o 4 roky.

Na rozdíl od minulých měsíců dochází k poklesu hovorů, o více než 50 %, které řeší mezilidské, sousedské vztahy a sociálně právní tématiku. Tedy na lince je vidět, že lidé nyní odkládají spory různého charakteru a vycházejí si navzájem vstříc.

Příjemně mě překvapilo, že v době krize je opravdu zájem seniorům pomoci.  Dvojnásobně volá více lidí, kteří o seniory pečují (příbuzní, přátelé, sousedé, …). Řeší především, jak se o seniora postarat po praktické stránce, ale jsou i hovory, které řeší, jak nyní se seniorem komunikovat. Zdá se, sice na malém počtu hovorů, že pokud stav omezení pohybu bude delší, může v tomto období mezigeneračně narůstat v některých domácnostech především fyzické násilí.

 

Na závěr ještě jedna důležitá otázka. Jak se se situací senioři a jejich rodiny vyrovnávají? Co konzultanti řeší nejčastěji?

Pečující o seniory, ať je to kdokoliv, řeší především situaci prakticky, aby senior měl vše potřebné k životu zajištěno. Teprve potom řeší, jak se seniorem mluvit, když je vlastně v nedobrovolné karanténě. On si přeje svoje vnoučata, děti vidět, ale kvůli zdravotnímu riziku se raději všichni nevídají. To vyvolává stres, úzkost, strach a osamělost v koncentrované podobě.

Z toho důvodu konzultanti často řeší právě hovory o strachu a úzkosti z budoucnosti, z toho, co bude dále. Dále pomáhají pečujícím orientaci v tom, jak a o čem se seniory mluvit. Občas se v poslední době také objevují hovory s tématikou likvidace seniorské populace díky postupnému promořování obyvatelstva virem.

 

Děkujeme všem, co se na Velikonoční pondělí dívali a současně přispěli. Pokud jste živý přenos nestihli, můžete se na něj podívat i zpětně na MALL.TV. Přispívat přes Donio.cz. je možné do 304