Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Zpět na všechny články

Jak připravit kolo před první pořádnou vyjížďkou

  • 1 minuta čtení
Kolo_uvodka
Co seřídit, přitáhnout nebo vyměnit, než znovu vytáhneme kolo z garáže a šlápneme do pedálů? Nechali jsme si poradit od dvou profíků. O své tipy a postřehy se s námi podělili Pavel Čábelický z cykloservisu Kolofix a Martin Říha z firmy Citybikes.cz. Prozradí, kde jsou nejslabší místa, na jaké opravy stačíme sami a s čím už si musí poradit servis.

Pláště, případně duše

Na pláštích bychom měli překontrolovat, zda nejsou poškozené, popraskané, případně někde říznuté či jinak poničené. Také se přesvědčíme, jestli duše drží tlak. Mnohé pumpičky mají svůj manometr, poznat to však lze i rukou, duše prostě musí zůstat pevná. 

Jak hustit kolo?

Podle odborníků je vhodné foukat pneumatiky v rozmezí 2 až 3 bary (30 až 40 psi). Když jezdíme spíše po asfaltu, měly by se hodnoty pohybovat blíže horní hranici. Do terénu volíme spíše tlaky kolem 2 barů.

Šroubové a rychloupínací spoje a rám

U předního a zadního kola zkontrolujeme, zda jsou jejich středové osy pevně usazeny v patkách vidlic, a to raději ještě dříve, než budeme kontrolovat brzdy. Vyzkoušíme také vůli a plynulost otáčení řídítek. Když se znatelně viklají nebo naopak jimi nejde otáčet, bude vhodné navštívit servis. Důležitá je i zevrubná kontrola rámu a vidlice, zda se neobjevuje nějaká prasklinka pod objímkou sedlovky a na spodní straně spoje hlavové a dolní rámové trubky.

Brzdy

Zkontrolujeme celkový chod brzdové páky. Jestliže ji lehce zmáčkneme až k řídítku, je brzdové lanko uvolněné a musíme ho na brzdě přitáhnout. „Při špatném skladování se často stane, že je hydraulické brzdy potřeba po zimě odvzdušnit. To je zrovna náročnější servisní úkon, který si sami doma rozhodně neuděláte,“ říká Pavel Čábelický z Kolofixu. Brzdy je podle něj také dobré celkově překontrolovat, zda je dostatek materiálu na brzdových špalcích, případně brzdových destičkách. Máme-li nějaké pochybnosti, vyplatí se raději nechat brzdy překontrolovat v servisu.

Řazení

Kolo by mělo dobře řadit, bez přeskakování a „střílení“. Když kolo neřadí správně, jarní vyjížďku si rozhodně neužijeme. Převodová mechanika trpí nečistotami zachytávanými při jízdě. Když jsou čepy zanesené a suché, občas uvíznou. Je proto dobré přesmykač pravidelně čistit, třeba starým zubním kartáčkem, a aplikovat olej, nejlépe penetrační, zejména do čepů. Na trhu jsou různé značky, dóza vyjde na stovku až dvě. Když to nezabere a kolo řadí špatně, navštívíme servis.

Stav řetězu

Není už řetěz náhodou vytahaný? Vyzkoušet se to dá pomocí měrky, kterou je možné koupit ve specializovaných cykloobchodech. Kovovou tyčinku vložíme mezi články a ryska nám ukáže, kolikaprocentní řetěz ještě je. Při naměření hodnoty 0,75 (tedy 75% opotřebení řetězu) a výše je dobré jej vyměnit. Zkontrolujeme i promazání řetězu. Na to jsou speciální oleje na řetězy. Lze použít i klasický univerzál WD-40.

['id']

Pro zobrazení obsahu je nutné povolit cookies sociálních sítí.

Výplet kol

Vhodné je zkontrolovat i uvolnění nebo utržení paprsků (drátů výpletu) kol a vycentrovanost zapletených kol v obou rovinách (do stran i nahoru a dolů). 

Komponenty odpružení

Máme-li na kole následující komponenty – vidlice, tlumič, teleskopická sedlovka – mysleme na to, že potřebují pravidelný servis předepsaný výrobcem (podle provozních hodin, nejméně však jednou za rok). „Na to se velmi často zapomíná, protože panuje obecné klišé, že dokud to funguje, tak se do toho neleze. Potom ale mohou na komponentu nastat nevratná poškození, se kterými už ani žádný servis nic nezmůže,“ říká Petr Čábelický.

Jak pečovat o elektrokolo

Baterku je potřeba přes zimu dobře skladovat, tedy podle obecně platných doporučení pro uskladnění baterií. Jestliže jsme toto opomněli, doporučujeme nechat překontrolovat kapacitu akumulátoru, abyste věděli, s čím počítat. Když je baterie nějakým způsobem poškozena, může ukazovat 100% stav, ale rychle pak při provozu ztrácí kapacitu. „Podbitá baterie je dneska v servisu elektrokol problém číslo jedna,“ potvrzuje Martin Říha ze Citybikes.cz. U elektrokola je také dobré při jarním servisu udělat aktualizaci systému a překontrolovat jeho nastavení.

Servis se vždy vyplatí

Kolo bychom měli dávat do servisu alespoň dvakrát za rok. Profesionální servis kolo vždy umyje, překontroluje veškeré spoje, promaže komponenty, zajistí bezpečný chod řazení a brzd, aby všechno fungovalo, jak má. Nikdo přece nechce jezdit na nebezpečném a nefunkčním kole.

Nejčastější defekty kola

Řazeno od nejčastějších po méně časté:

  • Pneumatiky, u elektrokol podbité baterie
  • Výměna pedálů, ohmataných gripů, omotávek řídítek
  • Brzdy – opotřebení brzdných segmentů, seřízení
  • Převodovka – seřízení přesmykačů, opotřebení řetězu, opotřebení kazety
  • Patka vidlice se šroubením pro přesmykač (utržená přehazovačka)
  • Výplet kol – poškození paprsků drátu či samotného ráfku (osmička, kleplý ráfek, prasklý drát)
  • Ložiska os (kliky, středy kol, hlavového složení – lupání, vůle)
  • Rychloupínáky a šroubové spoje kol, sedla (vymačkání, rozpadnutí, ohnutí) 
  • Odpružení (pokles tlaku)
  • Prasklý rám