
Maximální nosnost a výška nákladu
Na úvod si rovnou řekněme to nejzásadnější pravidlo: při umisťování nákladu na střechu je nutné brát v úvahu její maximální zatížení. Tento údaj najdeme ve velkém technickém průkazu, pohybuje se mezi 50 a 150 kilogramy podle typu vozidla a počítá se do něj i váha samotného boxu a nosičů. Nezapomínejme ani na celkovou výšku auta – příliš vysoký náklad může znemožnit vjezd například do podzemních garáží.
Vždy si zkontrolujte konkrétní údaj ve vašem technickém průkazu. Přetížení střechy je nejen nebezpečné, ale může být i důvodem k zamítnutí pojistného plnění.
Každá zahrádka má svá pravidla
Nabídka nosičů na trhu je skutečně bohatá. Proto bychom měli při nákupu střešních nosičů zohlednit značku auta, rok výroby, typ karoserie, případně i vybavenost vozu střešními podélníky. Nosič by měl být vždy určen pro značku a model našeho auta. Na něj pak můžeme umístit například přepravní box, do kterého pohodlně uzamkneme zavazadla. Při aktivním využití volného času nám také umožní přepravit jízdní kola, lyže nebo další sportovní vybavení.
„Samozřejmostí je dostatečné zabezpečení nákladu na střešním nosiči proti spadnutí. Řidiči často nedbají na to, že ve svém vozidle mají další kila v podobě živé váhy cestujících. To vše by dohromady nemělo překročit maximální užitečné zatížení automobilu. Jízda s přetíženým a špatně naloženým vozem je hazardní a nebezpečná,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP při Ministerstvu dopravy.
Více k tématu najdete na pravidla přepravy nákladu – BESIP.
Pozor na zákony fyziky
Spolu s maximální nosností musíme zohlednit i to, že příliš vysoký, byť nepříliš těžký náklad výrazně zvyšuje aerodynamický odpor vozu a ten je pak citlivější na boční vítr. Roste i aerodynamický tlak při předjíždění kamionem nebo autobusem.
Měli bychom proto vždy s nákladem na střeše jet pomalu a opatrně. Při plně zatíženém voze musíme počítat s výraznou změnou jízdních vlastností, prodlouženou brzdnou dráhou či zhoršenou akcelerací. Během cesty kontrolujeme upevnění raději opakovaně, aby nedošlo k uvolnění. U maximálně naloženého vozu je nutné upravit tlak v pneumatikách a přesně seřídit světlomety podle údajů v návodu k obsluze.
Anketa
Co na střeše vozíte nejčastěji?
S kolem nad hlavou
V létě se u nás na střechách aut nejčastěji převážejí jízdní kola. Nabízené nosiče ve většině případů pojmou tři až čtyři kola a opět bychom neměli zapomínat na maximální zatížení střechy auta a na významnou změnu jízdních vlastností automobilu. Musíme zvětšit bezpečnou vzdálenost, vyvarovat se prudkých změn rychlosti jízdy a se sníženou rychlostí projíždět zatáčky. I malý náraz může špatně upevněný náklad katapultovat.
Upevnění nákladu na střechu je samostatná kapitola, nestačí pouze přivázat kola pryžovými provazci. Rám musí být pevně uchycen v držáku s tyčí. Každý úchyt musí být dotažený podle doporučení výrobce. Pokud si nejsme jistí správným způsobem uchycení, pomůže video návod nebo konzultace se servisem.
Střešní boxy na auto: čím jednodušší uchycení, tím lépe
Střešní box, který umisťujeme na střechu auta, by měl být co nejlehčí, aerodynamického tvaru a ideálně s tříbodovým zamykáním. Zkoušky BESIP v testovací laboratoři ukázaly, že větší bezpečnost často zajišťují právě jednoduché systémy uchycení. Nejlépe obstály základní konzole tvaru písmene U, které se běžně používají u levnějších modelů.
Naopak tzv. rychloupínací systémy, jimiž se chlubí některé dražší boxy, nedopadly dobře ani v testech německého autoklubu ADAC. Odborníci proto doporučují vždy pevné upevnění nákladu na střechu a pro jistotu doplnit vnitřek boxu o upínací pásy, které zabrání pohybu nákladu během jízdy. To platí zejména pro delší trasy, kdy hrozí uvolnění při prudkém brzdění nebo v ostrých zatáčkách.
Věděli jste, že se předpisy pro uchycení liší i v rámci různých zemí? Upevnění nákladu na automobilu se v Evropské unii a mimo ni liší zejména v právních požadavcích a způsobu kontroly. V EU platí jednotná pravidla vycházející z evropské legislativy a normy EN 12195-1, která stanovuje přesné postupy pro výpočet a realizaci zabezpečení nákladu.
Mimo EU se předpisy liší podle země, některé státy, jako USA nebo Japonsko, mají srovnatelně přísné normy, zatímco v jiných regionech, zejména v části Asie a Afriky, jsou požadavky méně striktní a kontroly často méně důsledné.
Myslete nejen na box, ale i to, co je uvnitř
Upevnění nákladu se týká také předmětů umístěných ve střešním boxu, přestože jde o uzavřený prostor. I uvnitř boxu může při prudkém brzdění nebo nehodě dojít k pohybu nákladu, který může poškodit box, negativně ovlivnit stabilitu vozidla nebo ohrozit posádku či okolí v případě proražení krytu.
Výrobci střešních boxů proto běžně doporučují použít vnitřní popruhy či síťky pro zajištění nákladu a některé tyto prvky dodávají jako standardní výbavu. Přestože policie střešní boxy při běžných silničních kontrolách zpravidla neotvírá, v případě nehody nebo podezření na nesprávné naložení vozidla může být jejich obsah předmětem šetření.
Jak označit přečnívající náklad
V mnoha zemích platí předpisy o maximálním přesahu nákladu přes obrys vozidla. V České republice by měl být dle zákona přečnívající náklad:
- označen červeným praporkem o rozměrech minimálně 300×300 mm,
- vpředu či vzadu, pokud přečnívá o více než 1 metr,
- z boku, pokud přesahuje vozidlo o více než 400 mm.
Jaká je maximální délka nákladu? Český zákon konkrétní limit neudává. Platí však, že celková délka jízdní soupravy (např. osobní automobil + vozík) nesmí překročit 12 metrů (vyjma autobusů a návěsů). Vždy ale platí povinnost upevnit náklad tak, aby neohrožoval ostatní účastníky silničního provozu a neomezoval ovladatelnost vozidla.
Při přepravě větších předmětů na střeše auta si proto vždy ověřte rozměry a správně je označte, ať se vyhnete pokutě i nehodě.
Na co ještě nezapomenout při nákladu na střeše auta?
Při přepravě nákladu na střeše auta je důležité zohlednit i doporučenou maximální rychlost. Většina výrobců střešních nosičů či boxů stanovuje limit 130 km/h, někteří doporučují ještě méně, obvykle 100-120 km/h.
Vyšší rychlost zvyšuje riziko uvolnění nákladu a zároveň výrazně zvedá spotřebu paliva, u střešních boxů nebo kol až o 10-20 %. Vliv má i na zpětnou viditelnost, vysoký náklad může částečně zakrýt zadní kameru nebo parkovací senzory, což zvyšuje riziko kolizí při couvání.
A pozor, v případě porušení předpisů (např. chybějící označení přečnívajícího nákladu nebo překročení hmotnostního limitu) hrozí pokuta a při nehodě může být nárok na pojistné plnění zamítnut.
Co všechno můžeme pro převoz na střeše auta využít
Střešní nosiče: Ty jsou základním vybavením pro přepravu větších předmětů na střeše auta. Montují se na střešní lišty (ližiny) vozu a poskytují základní platformu pro upevnění dalšího nákladu.
Střešní boxy: Tyto boxy jsou ideální pro přepravu většího množství zavazadel, jako jsou například tašky, batohy, lyže nebo kempingové vybavení. Jsou aerodynamické a voděodolné.
Lyžařské nebo snowboardové držáky: Chystáte-li se na lyžařskou dovolenou, můžete na střešní nosiče připevnit speciální držáky na lyže nebo snowboardy.
Kajakové či surfové nosiče: Pro milovníky vodních sportů jsou k dispozici nosiče pro přepravu kajaků nebo kánoí. Umožňují bezpečné připevnění kajaku na střechu auta a jsou obvykle vybaveny polštáři nebo popruhy na ochranu kajaku a vozidla.
Přídavné nákladní nosiče: Když potřebujete přepravovat velké nebo neobvyklé předměty, jako jsou například nafukovací čluny, mohou být užitečné střešní nosiče s přídavnou montáží.
Jak je to s pojištěním
Musím náklad na střeše pojistit zvlášť? Ne vždy je náklad na střeše automaticky pojištěn. Než vyrazíme na cestu, měli bychom vždy zkontrolovat pojistnou smlouvu. Některé pojišťovny totiž mohou mít specifické podmínky nebo výluky týkající se přepravy nákladu na střeše. Je důležité si být vědom podmínek své pojistné smlouvy a případně si zajistit potřebné doplňkové krytí.
U Kooperativy kola nebo třeba surfařské prkno vyřeší Pojištění sportovní výbavy FIT, které kryje škody vzniklé v garáži, sklepě či kočárkárně, venku nebo při pádu ze střechy auta. V případě, že bychom si chtěli pojistit něco jiného než sportovní výbavu, dá se to řešit připojištěním nákladu v rámci pojištění auta.
Sdílejte článek: