
Co je podsedák a k čemu slouží
Podsedák do auta je zjednodušená verze dětské autosedačky, která má za úkol zvednout dítě do správné výšky, aby mu bezpečnostní pás vedl přes rameno a pánev, tedy přes nejsilnější části těla. Tím se zásadně zvyšuje jeho ochrana při nehodě. Bez něj by pás mohl vést přes břicho nebo krk, což je značně nebezpečné.
Na rozdíl od autosedaček podsedák většinou nemá opěrku zad ani hlavy a nezajišťuje tak boční ochranu. Hodí se tedy zejména pro větší děti, které již zvládnou stabilně sedět a nepřetáčejí se při jízdě.
Kdy může dítě sedět na podsedáku?
Podle zákona č. 361/2000 Sb. můžete dítě přepravovat zcela bez jakéhokoli dětského zádržného systému (tedy bez podsedáku či autosedačky) až od výšky 150 cm nebo dosažených 36 kg (dítě musí splnit alespoň jednu z těchto podmínek). Je důležité připomenout, že věk zde nehraje roli, rozhodující jsou pouze výška a váha. A kdy vyměnit autosedačku za podsedák? I když o tomto zákon přímo nehovoří, odborníci se shodují, že nejdříve tehdy, když dítě váží alespoň 15 kg. Přechod zvolte tehdy, až když pás vede správně přes rameno a pánev dítěte.
Dříve bylo pravidlem, že povinnosti autosedačky mají všechny děti do 12 let, to se však změnilo v roce 2006 a dnes se řídíme výškou a váhou dítěte.
TIP:
Smí dítě sedět na předním sedadle spolujezdce? V současné době zákon nerozlišuje, kde dítě v autě sedí. I v tomto případě je tedy nutné dodržet výše řečená pravidla. Pamatujte však na to, že dítě může sedět i vpředu, ale jen v zádržném systému odpovídajícím jeho výšce/váze a nikdy proti směru při aktivním airbagu.
Autosedačka, nebo podsedák?
Kdy je lepší ještě chvíli zůstat u autosedačky? A kdy už můžete přejít na podsedák?
Z hlediska bezpečnosti odborníci doporučují ponechat dítě v autosedačce skupiny II/III co nejdéle, ideálně až do výšky 150 cm. Důvod je jednoduchý: autosedačka nabízí výrazně vyšší úroveň ochrany, zejména při bočních nárazech, které jsou při dopravních nehodách časté.
TIP:
Dítě i v autosedačce musí být správně připoutané. Vše o výběru sedačky i jejím používání najdete v článku. Téměř polovina rodičů poutá své děti v autosedačkách nesprávně. Víte, jak cestovat i s malým pasažérem bezpečně?
Podsedák je sice plnohodnotně schválený dětský zádržný systém, ale jeho konstrukce je zjednodušená, chybí mu opěrka hlavy, opora zad a často i boční výztuhy. Proto je vhodný spíše pro:
- starší děti, které už do autosedačky nevejdou nebo se v ní necítí pohodlně,
- krátké jízdy,
- rodiny s více dětmi, kde je potřeba podsedák snadno přemisťovat mezi auty.
Naopak při dlouhých cestách, jízdě po dálnici nebo v zimě, kdy je riziko nehody statisticky vyšší, se stále vyplatí zůstat u autosedačky s opěrkou.
TIP:
Správné upoutání dítěte v autě může rozhodnout o zdraví i životě. Právě proto vznikla iniciativa VIZE 0, která si klade za cíl, aby na silnicích nezahynul vůbec nikdo. Společně za bezpečné silnice pro všechny.
Norma a homologace
V současnosti se můžete setkat se dvěma typy homologace podsedáků:
ECE R44/04 je starší, ale stále platná norma
Tato norma byla dlouho standardem pro všechny dětské zádržné systémy. Prodej podsedáků s homologací ECE R44/04 je stále legální, ale uvádění nových výrobků na trh s touto homologací bylo v EU již pozastaveno. Pokud už máte takový podsedák, můžete ho dle legislativy bez obav používat.
Nicméně má určitá omezení:
- testování pouze na čelní a zadní náraz,
- klasifikace pouze podle hmotnosti dítěte (např. 15-36 kg),
- bez požadavků na ochranu krku či vedení pásu podle výšky dítěte.
ECE R129 (i-Size) představuje novou generaci bezpečnostních standardů
Novější norma ECE R129, známá také jako i-Size, klade vyšší důraz na bezpečnost a komfort dítěte. Jejím cílem je sjednotit bezpečnostní standardy napříč EU a zjednodušit výběr vhodného zádržného systému.
Hlavní výhody:
- zahrnuje testy na boční náraz (výrazně bezpečnější),
- řídí se výškou dítěte, nejen jeho hmotností,
- často obsahuje i povinné vedení pásu, oporu hlavy a další ochranné prvky.
Uchycení ISOFIXU
Podsedák s ISOFIXem se pevně přichytí ke konstrukci auta, a tak se při nehodě ani při prázdném sedadle neposune. To snižuje riziko špatného vedení pásu nebo zranění.
Vedení pásu
Správný podsedák má vodítko pro pás, které zajišťuje, že pás nejde přes krk dítěte. U některých levnějších modelů chybí.
Tvar a pohodlí
Ergonomický tvar, měkké polstrování a dostatečně široká plocha k sezení jsou klíčové pro komfort. V praxi se hodí podsedáky s vyššími boky, které lépe drží pás.
Na co si dát pozor při používání podsedáku?
Špatné použití nebo výběr podsedáku může v krizové situaci znamenat, že bezpečnostní pás neplní svou funkci, nebo dokonce dítě zraní.
Jedna z nejčastějších chyb. Rodiče někdy přesedlají na podsedák příliš brzy, například kvůli tomu, že autosedačka je pro dítě „nepohodlná“ nebo že mají více dětí a podsedák je levnější a skladnější. Tělo ještě není dostatečně vyvinuté a pás vede často přes měkké části břicha nebo přes krk.
Pokud dítě není v autě, podsedák se může volně pohybovat po sedadle. V případě nehody (například čelního nárazu bez pasažéra) se z něj stává nebezpečný objekt. U některých typů aut (například SUV s vyšší sedačkou) se navíc může podsedák posouvat i s dítětem. Pokud ISOFIX nemáte, zajistěte podsedák bezpečnostním pásem i bez dítěte.
Zejména při koupi z druhé ruky (bazar, zděděný po sourozencích či rodině) hrozí, že podsedák už neodpovídá aktuálním bezpečnostním normám, nebo má za sebou nehodu. Některé už ani neumožňují správné vedení pásu, neobsahují ochranné prvky nebo nejsou kompatibilní s moderními vozy.
Zní to jako detail, ale i bunda může rozhodnout. V zimě často děti sedí v tlustých bundách, které zamezují správnému utažení pásu. Vždy nechte dítě připoutat bez bundy. Pokud je zima, zakryjte ho raději dekou. Pás má být pevně utažený a bez mezer mezi tělem a pásem.
Dítě v podsedáku musí sedět klidně a rovně, pás se nesmí odchylovat. Bohužel při delších cestách (nebo u menších dětí) často vidíme, že dítě leží, točí se nebo sklouzává do strany. Pokud dítě z podsedáku sklouzává nebo se kroutí, zvažte návrat k sedačce s opěrkou.
FAQ: Co vás ještě zajímá o podsedácích?
1. Mohu použít podsedák z druhé ruky?
Ano, ale pouze pokud je nepoškozený, má platnou homologaci a nebyl součástí nehody. U modelů bez štítku nebo s viditelným opotřebením je lepší sáhnout po novém, nelze ověřit jejich bezpečnost.
2. Co je lepší: podsedák s opěrkou zad, nebo bez?
Podsedák s opěrkou zad je bezpečnější volbou, lépe vede pás a částečně nahrazuje boční ochranu. Pokud podsedák opěrku nemá, měl by být alespoň vybaven vodicím háčkem na pás a schválen podle normy R129.
3. Jak poznám, že dítě ještě není na podsedák připravené?
Pokud pás vede přes krk nebo břicho, dítě se sesouvá nebo kroutí a pás nelze správně napnout. V takovém případě je bezpečnější zůstat u autosedačky s opěrkou zad.
Sdílejte článek:
Pokračujte ve čtení
Více než polovina rodičů poutá své děti v autosedačkách nesprávně. Víte, jak cestovat i s malým pasažérem bezpečně?
Agresoři za volantem. Kdy zavolat policii a kdy raději uhnout?
Krizové situace na motorce. Víte, jak je zvládnout?
Legendární Škoda 130 RS slaví 50 let. Prohlédněte si ji i další veterány na Driving Campu Sosnová