
Motorky Čechy baví. Registrovaných strojů je u nás už 1,3 milionu. Jak přibývá milovníků jedné stopy, přibývá i nehod, včetně smrtelných. V roce 2024 zemřelo na silnicích 81 jezdců, o 12 více než rok předtím.
A pozor, téměř 60 % nehod způsobí řidiči motocyklů sami. Nejčastěji kvůli nepřiměřené rychlosti, nezvládnuté zatáčce a špatnému odhadu při předjíždění. Největší riziko nehody nepředstavují překvapivě nezkušení mladí řidiči, ale jezdci od 35 do 44 let.
Učme se přežít
Vzdělávací program, který Kooperativa podporuje. Zaměřuje se na zvýšení bezpečnosti motorkářů na silnicích a jeho hlavním cílem je naučit jezdce zvládat krizové situace, zlepšit jízdní techniku a zvýšit povědomí o rizicích.
5 situací, na které se připravit
1) Smyk v zatáčce
V zatáčce platí jednoduché pravidlo: „Koukej tam, kam chceš jet.“ Když se díváte jen pár metrů před motorku, vlítnete rychle do zatáčky, zpanikaříte, začnete intenzivně a příliš pozdě brzdit a skončíte mimo silnici.
Jak se vyhnout škarpě?
✔️ Zpomalte už před zatáčkou, podřaďte i dva kvalty dolů.
✔️ Nedržte řídítka křečovitě, buďte uvolnění.
✔️ Nepanikařte, opatrně s přední brzdou.
✔️ Zatáčkou projíždějte s tzv. konstantním plynem.
✔️ Využijte náklon těla, nesnažte se motorku přetlačit.
✔️ Hlavu i směr pohledu držte do směru jízdy, kam chcete jet.
✔️ Ramena držte v ose zatáčení.
✔️ Nejezděte do protisměru.
✔️ Levotočivé zatáčky můžete projíždět jednodušeji než pravotočivé nebo naopak. Trénink dělá mistra.
2) Defekt nebo technická porucha
Prasklá pneumatika nebo zaseklá brzda? To zažít nechcete. Technická závada vás může rozhodit víc než vlastní chyba. Před každou jízdou si svou mašinu zkontrolujte. Stav pneumatik (tlak, vzorek), ovládací prvky (brzdy, spojková páčka), světla, hladinu kapalin (olej, brzdová kapalina), tlumiče a řetěz. A když už problém přijde? Zůstaňte v klidu, zastavte na bezpečném místě a neřešte poruchu za jízdy.

3) Proměnlivost počasí
Déšť, námraza, ostré slunce, stín v lese… Vypadá to nevinně, ale proměnlivé počasí může ze silnice udělat nebezpečnou past. Nejvíce nehod se paradoxně stává při hezkém počasí na začátku jara – silnice vypadá suchá, ale je studená a nemá takovou přilnavost jako v létě. A jezdec? Po zimě teprve hledá formu.
Jak si s tím poradit? Mít správně nahuštěné pneumatiky se vzorkem a přiměřeného stáří. Žádné staré puky na motorku nepatří. Při jízdě opatrně zacházejte s plynem i brzdou. Držte motorku rovně. Předvídejte a vždy přizpůsobte jízdu okolním podmínkám. V prvé řadě jde o váš bezpečný návrat domů.
4) Písek, štěrk, větve… a další překážky
Trocha jemného štěrku v zatáčce a letíte. Stejně tak vás může rozhodit olejová skvrna, rozjeté bahno z pole nebo třeba nános mokrého listí. A výjimkou není ani srnka nebo divočák, kteří náhle vyběhnou z lesa.
Jak si poradit, když silnice není čistá?
✔️Sledujte okolí a měnící se podmínky.
✔️ Držte stabilní stopu – žádné škubání.
✔️Dejte si odstup od ostatních, ať máte čas reagovat.
✔️ Nejezděte „na hraně“ přilnavosti.
✔️ Zpomalte v lesních úsecích a buďte připravení rychle zabrzdit.

5) Ostatní řidiči
Největší hrozba? Řidiči aut vás mohou snadno přehlédnout a problém je na světě. Jako zkušený motorkář vždy předvídejte, držte si odstup a všímejte si „podezřelých“ situací – zpomalení, blikačky, nerozhodnost… Vždy očekávejte, že druhý může udělat chybu.
Typické situace, které se dějí denně:
- Řidič předjíždějící v protisměru neodhadne rychlost motorky nebo si jí nevšimne.
- Vozidlo před vámi odbočuje vlevo bez varování.
- Auto z vedlejší silnice vjede do vašeho pruhu, aniž vám dá přednost.
- Lidé náhle otevřou dveře zaparkovaného auta.
- Couvající vůz si nevšimne motorky v zrcátkách.
Pozor na vysokou rychlost. Nejenže výrazně zužuje naše zorné pole a prodlužuje brzdnou dráhu, ale také mají ostatní účastníci provozu, ale i vy kratší dobu na reakci.
Test: Poradíte si s nebezpečnými situacemi na motorce?
Kvalitní oblečení je základ. I když jedeme jen kousek
Nikdy nevyjíždějte bez kvalitní helmy – ideálně by měla mít funkci „emergency quick release system“. Díky ní lze přilbu sundat zraněnému bez pohybu krční páteře.
Oblečení není jen pro parádu. Kvalitní motorkářské kousky vyrobené z odolných materiálů (kožené či textilní) dokážou výrazně snížit riziko odřenin, spálenin a dalších nepříjemných zranění.
Také kvalitní boty s pevnou konstrukcí a rukavice by neměly být jen volitelným doplňkem. Kůstky na rukou a nohou jsou křehké a následky jejich poranění se můžou táhnout roky. Správné vybavení nám může zachránit život.
Nepodceňujte ani výběr barev. Ideální je být vidět i za dne. Nezapomeňte na reflexní prvky na bundě, helmě i botách, přídavná světla (včetně těch do mlhy) a při horším počasí nahoďte reflexní vestu.
Teď už hravě krizové situace na motorce zvládnete. My vám zase kryjeme záda s povinným ručením a havarijním pojištěním nejen pro motorky, ale i pro skútry, tříkolky a čtyřkolky.
Sdílejte článek: